Pages - Menu

úterý 3. ledna 2017

Tenhle mrak rozhodně NEMÁ stříbrnou obrubu

KNIHA: Terapie láskou
AUTOR:  Matthew Quick
NÁZEV ORIGINÁLU: The Silver Linings Play Book
PŘEKLAD: David Petrů
NAKLADATELSTVÍ: Knižní klub, 2013

To jsem se takhle jednou vydala na knižní výprodej skladových zásob pražské městské knihovny a přivezla si odtamtud za dvacet korun knihu Terapie láskou (mimo jiné). Před časem jsem viděla film, ten se mi maximálně nelíbil, tak jsem si koupila jeho knižní předlohu (logicky). A ta se mi taky vůbec nelíbila (překvapivě). 

Pat Peoples se vrací z léčebny, kde žil po odluce s nevěrnou manželkou. Bydlí u rodičů, běhá, cvičí, prostě na sobě maká, aby manželku získal zpět. Pořád si opakuje mantru, že každý mrak má stříbrnou obrubu a běhá, cvičí, maká na sobě a pak taky ještě cvičí, běhá, maká na sobě a chodí s bráchou na fotbal. A tak pořád dokola, až potká Tiffany, která trošku zešílela po tragické smrti manžela. Stala se z ní na nějaký čas nymfomanka, nechala se vyhodit z práce a teď bydlí u rodičů. Je totálně nesympatická, běhá a tančí. A pak taky běhá, tančí a je u toho maximálně nesympatická. A hodně řve a místy se chová DOST iracionálně. A tyhle dva spojí síly, aby si navzájem pomohli – Pat Tiffany s taneční soutěží, na kterou potřebuje partnera a Tiffany Patovi se znovuzískáním manželky, k níž má zákonem zakázáno se přiblížit. Konec asi nemusím popisovat, oba se do sebe zamilují a jsou ve svém pološíleném světě se stříbrnou obrubou nadosmrti šťastní.

Když se díváte na recenze ostatních „šťastných“, jimž se kniha dostala do ruky, dozvíte se, že je neuvěřitelně vtipná, poutavá a nostalgická. Mně přišla neuvěřitelně otravná, nezajímavá a spíše jsem nostalgicky vzpomínala na čtení čehokoli jiného. Kdybych nepotřebovala „knihu, jejíž název je stejný jako počáteční písmeno vašeho křestního jména“ (do Čtenářské výzvy), tak jsem ji vzteky vyhodila z okna už po přečtení prvních pár stránek. A aby toho nebylo málo, ta ji teď mám v knihovně (proboha!) jako důkaz vlastního nevkusu (no fuj)! Kdybyste ji někdo chtěl, tak jsem ochotná ji na vlastní náklady i někam poslat, abych se jí zbavila. 

Možná si teď říkáte, že jsem zbytečně přísná, že na knize musí být něco pozitivního, dobrého, nebo přinejmenším vtipného. Vězte, že vůbec nic. Nejdřív se plácáte mezi věčnými Patovými tréninky a výběhy, přes návštěvy u psychiatra, po fotbalová utkání a setkání s Tiffany, o kterou zpočátku nemá zájem, ale když zjistí, že by se mohla stát spojkou mezi ním a bývalou manželkou, rozhodne se s ní spřátelit. Tiffany je uječená, nešťastná, hysterická a sobecká ženská (jediná svého druhu samozřejmě), se kterou bych já osobně nevydržela ani vteřinu, natož abych s ní dobrovolně trávila volný čas (což jsem stejně dělala, když jsem potřebovala dočíst tenhle literární skvost). Zápletka vesměs žádná, to málo, oč se autor snaží, odhadnete už na začátku a co je horší, ono se nic jiného skutečně nestane. 

Ti, kdo čekají hlubokou sondu do myslí méně psychicky odolných jedinců, budou taktéž zklamáni. Autor jde velmi po povrchu, místa, kde se snaží o humor, z něhož by vás mělo mrazit, jsou spíše otravná. Pat si zpočátku nepamatuje spoustu věcí z minulosti, které následkem předchozího „tragického“ zážitku vytěsnil a postupně se rozvzpomíná. Osobně jsem byla přesvědčená, že oním tragickým zážitkem musí být přece něco víc, než jen odhalení nevěry manželky (protože s takovouhle chabou zápletkou by tu knihu přece nikdo nevydal!), ale není! Co totiž může být horšího než jedna NEVĚRNÁ ženská! Proboha! Příběh Tiffany je podobně plytký a o ničem, není třeba se rozepisovat, není totiž o čem. 

Znám spoustu autorů, kteří s minimálním příběhem, skoro žádnou zápletkou, stvořili nestárnoucí, úžasné příběhy, které vás zasáhnou, a budete se k nim rádi vracet. U Terapie láskou vás zachvátí pocit beznaděje, vzteku a nepochopení, jak vůbec mohlo něco takového vzniknout, a když už, tak jak to mohl vůbec někdo vydat. Nedostatek soudnosti na straně autorů je normální a běžný, ale totální nedostatek soudnosti na straně vydavatelů by se měl trestat bankrotem. 

Ironií osudu pak je, že autor Mathew Quick se za tuhle zhůvěřilost dočkal čestného uznání Hemingwayovy nadace, která odměňuje debutová díla amerických spisovatelů. Těžko říct, na čem porota ten rok ujížděla, ale musel to být fajný matroš. Film, který následoval, měl hvězdné obsazení, kde nechyběl ani De Niro nebo Bradley Cooper, byl stejně nablblý jako kniha (pořád je mi líto těch stromů, co kvůli ní musely zemřít) a o to víc uřvaný. Nic ale nebrání tomu, aby si na ČSFD vysloužil hodnocení 74%. A tak se ptám, v mém vkusu chyba rozhodně není, tak tedy kde?!

HODNOCENÍ: 10%

Žádné komentáře:

Okomentovat