Pages - Menu

čtvrtek 26. ledna 2017

Coelho a já...

KNIHA:  Vyzvědačka
AUTOR:  Paulo Coelho
NÁZEV ORIGINÁLU: A Espía
PŘEKLAD: Marie Havlíková
NAKLADATELSTVÍ: Argo, 2016

Paulo Coelho je jedním z mých nejoblíbenějších spisovatelů. Jeho knihy mají hloubku a neuvěřitelný přesah do běžného života a možná i právě proto je třeba je dávkovat s rozmyslem. Není to typ literatury, která se dá tupě konzumovat, nelze při ní vypnout a jen tak se nechat unášet příběhem. Pokud tak učiníte, jeho knihy vám mohou připadat jako bezduché bláboly, co nemají hlavu, ani patu. Zároveň se vám ale může stát, že v určitém období života je odložíte, protože vám nic neříkají a o pár let později v nich najdete tolik pravdy, že vás to až vyděsí. Když jsem se dozvěděla, že Paulo Coelho pracuje na příběhu o Matě Hari, byla jsem na knihu nesmírně zvědavá. Ano, je běžné, aby se autoři pouštěli do zpracování příběhů na základě skutečných událostí, ale co se stane, když se do takové látky pustí autor/filozof, za něhož já Coelha jednoznačně považuji? Byla jsem upřímně zvědavá. A jak to dopadlo?

Mata Hari, nizozemská orientální tanečnice, milenka mnoha významných mužů. Během první světové války byla odhalena jako dvojitá agentka a následně popravena za velezradu. Její život byl plný tajemství a polopravd, které o sobě ráda šířila. Díky tomu se její životní příběh stal předlohou mnoha filmových i knižních zpracování. Sám Coelho během práce na knize strávil mnoho hodin v archivech zpravodajských služeb Británie, Německa a Nizozemska. Kniha je psána formou dopisu odsouzené během čekání na popravu. Sama Mata Hari tento čas nepovažuje za čekání na popravu, nýbrž na omilostnění, je totiž celou dobu přesvědčena o své nevině.
V dopise popisuje své mládí na maloměstě, odkud se zoufale pokusila uniknout sňatkem s armádním generálem a stěhováním do Indonésie. Ale ani život v exotické Asii nedokázal upokojit jejího nespoutaného ducha. Utekla od manžela do Paříže, kde se proslavila jako orientální tanečnice a kurtizána. Díky stykům s bohatými a váženými muži té doby a s nástupem první světové války už pak byla jen krůček od toho, aby se zapletla s nebezpečnými lidmi, což ji později stálo život. Kniha samotná začíná koncem hlavní hrdinky a končí snahou jejího obhájce vysvětlit jednotlivé části procesu a možná i ospravedlnit sebe samého. Z jeho výpovědi je znát, že se svým způsobem cítí být vinen, že tak fatálně selhal v uměle vykonstruovaném procesu a de facto nechal poslat na smrt nevinnou osobu. 

Co se knize nedá upřít, je extrémní čtivost. S první stránkou vás chytí a nepustí. Díky poměrně subtilnímu rozsahu je to taková příjemná jednohubka. Lidem, kteří o Matě Hari dosud mnoho neslyšeli, poskytne všechna podstatná fakta. Lidem, kteří její roli v dějinách dobře znají, pak pomůže utřídit dosud známé skutečnosti s několika střípky dosud nezveřejněných informací. Koho ovšem nenadchne, jsou fanoušci tradičního Coelha. Chybí totiž onen filozofický přídech, který je na jeho tvorbě tolik oceňovaný. Chybí ona moudrost každodenního života a všedních dní, kterou umí nejlépe pojmenovat právě Coelho. Chybí tomu to něco, co dělá Coelha Coelhem. A to je (alespoň za mě) velká škoda. Na druhou stranu dělá tahle knížka medvědí službu dosud zapřisáhlým odpůrcům tohoto spisovatele, protože si dovolím předpokládat, že by se mohla líbit i jim.  Takže vám vlastně neumím odpověď na otázku, kterou jsem položila v úvodu recenze – nevím, jak to dopadlo. Těch faktorů je příliš mnoho. Pokud bych dostala tuhle knížečku do ruky s označením „od neznámého autora“ budu nepokrytě nadšená. Pokud je jejím autorem přiznaně Paulo Coelho, pak jsem jako jeho fanynka velmi opatrná a nevím, jak soudit dílo, o němž jsem přesvědčená, že absolutně nedosahuje autorových kvalit.

Jen jako poznámka na závěr (protože tahle recenze už je tak dost dlouhá) – ať už jsem četla Alchymistu, nebo Nevěru, měla jsem pořád neodbytný pocit, že bych si nejradši zvýraznila minimálně půlku knížky. Tak moc mě autorova slova a myšlenky zaujaly. Byť na první pohled útlé knihy, nečetly se rychle a už vůbec ne snadno. Ano, někoho by to mohlo obtěžovat. Někoho, kdo s knihou primárně odpočívá. Já mám však čas od času potřebu dostat z knížek mnohem víc a Coelho byl v tomhle sázka na jistotu. S Vyzvědačkou si tím už nejsem tak moc jistá. Jediná myšlenka, která mě během celé knihy zaujala, je uvedena na konci recenze. Přijde mi to ale zoufale málo…

…naše životy jsou naplánovány do nejmenších podrobností: narodit se, studovat, jít si na univerzitu najít manžela, vdát se – byť za nejhoršího chlapa na světě, jen proto, aby ostatní neříkali, že nás nikdo nechce – a mít děti, zestárnout, strávit konec života na židli na balkoně pozorováním kolemjdoucích, předstírajíc, že vím o světě všechno, ale aniž bych mohla umlčet hlas srdce, který říká: Mohla jsi zkusit něco jiného…

HODNOCENÍ: 70%

Žádné komentáře:

Okomentovat